Edukacja włączająca w Szkołach Podstawowych w Gminie Stężyca
Treść
Gmina Stężyca uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację projektu „Edukacja włączająca w Szkołach Podstawowych w Gminie Stężyca”.
Projekt realizujemy, aby wdrożyć model edukacji włączającej w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Stężyca koncentrujący się na uczniach z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, trudnościami w nauce lub doświadczeniem migracji potwierdzonych odpowiednim orzeczeniem.
Z projektu korzystać będzie 104 uczniów z orzeczeniami, 100 osób z kadry dydaktycznej i specjalistów, 14 dyrektorów, 150 rodziców/opiekunów prawnych oraz 104 uczniów z grup reprezentatywnych szkół w Stężycy, Szymbarku, Klukowej Hucie, Kamienicy Szlacheckiej oraz Gołubiu.
Działania założone do realizacji w projekcie:
- Zajęcia wspierające rozwój uczniów z orzeczeniami m.in. socjoterapia, gimnastyka korekcyjna i zajęcia usprawniające ruchowo, Trening Umiejętności Społecznych, Integracja Sensoryczna, zajęcia z logopedą. Dodatkowo na potrzeby zajęć z gimnastyki korekcyjnej do każdej ze szkół zakupione zostaną pomoce dydaktyczne, na zajęcia z logopedą zaplanowano zakup 5 specjalistycznych zestawów do treningu słuchowego i lateralnego, ponadto zaadaptowana i wyposażona zostanie sala do integracji sensorycznej w każdej szkole podstawowej;
- Edukacja i integracja ze społecznościami szkół i rodzicami oraz opiekunami prawnymi, w tym m.in.:
- doradztwo zawodowe,
- wyjazdy do teatru, centrum nauki oraz parku rozrywki,
- warsztaty oraz spotkania integrujące uczniów z orzeczeniami i grupy pozostałych uczniów tj. warsztaty z pierwszej pomocy, warsztaty szachowe i gier planszowych,
- koła zainteresowań takie jak robotyka, kodowanie i programowanie, teatralne, muzyczne, makramy, szycie, fotograficzne,
- doposażenie szkół w pomoce na warsztaty i koła,
- Zajęcia dla zdolnych uczniów z orzeczeniami tj. zagadki matematyczne, profesjonalny kurs rysunku, metoda szybkiego czytania i zapamiętywania,
- Gminna Gra Terenowa pod patronatem Poradni psychologiczno- pedagogicznej w tematyce Akceptacja/Integracja/Sport;
- Wdrożenie modelu edukacji włączającej w 5 szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Stężyca na poziomie pozwalającym wypracowanie standardów poprzez:
- zatrudnienie w szkole w Stężycy 2 pedagogów specjalnych, a w pozostałych 4 szkołach po 1 pedagogu specjalnym,
- adaptacja sal na sale relaksacji i wyciszenia w każdej z 5 szkół podstawowych poprzez wykonanie prac remontowych oraz zakup wyposażenia do sal,
- wymiana dzwonków w szkołach na dzwonki o łagodniejszym brzmieniu,
- zakup do wszystkich szkół 8 monitorów interaktywnych z oprogramowaniem i aplikacjami dla uczniów niedowidzących i słabosłyszących;
- Podnoszenie kompetencji i kwalifikacji kardy szkół, w tym:
- studia podyplomowe dla 5 nauczycieli w zakresie pedagogiki specjalnej,
- studia podyplomowe dla 6 nauczycieli z Integracji Sensorycznej,
- szkolenia dla kadry dydaktycznej i specjalistów w tematyce edukacja włączająca, Trening Umiejętności Społecznych, mediacje rówieśnicze, AAC-alternatywne metody porozumiewania się, praca z uczniem ze spektrum autyzmu, nowoczesne technologie TIK w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, neurodydaktyka - jak wykorzystywać w pracy z uczniem o orzeczeniem, włączenie rodziców/opiekunów prawnych we współpracę z kadrą wspierającą rozwój dzieci, interpretacja orzeczeń/analiza doboru wsparcia, jak identyfikować potencjał rozwojowy ucznia z orzeczeniem i przeciwdziałać stereotypom,
- superwizje podczas zajęć prowadzonych przez nauczycieli w klasach, w których uczą się uczniowie z orzeczeniami
- szkolenia dla kadry zarządzającej szkół w zakresie edukacji włączającej,
- wizyty studyjne dla kadry zarządzającej i specjalistów;
- Budowanie kompetencji rodziców i opiekunów prawnych w obszarze wspierania rozwoju dzieci z orzeczeniami poprzez:
- organizację Szkoły dla Rodzica prowadzonej przez dwóch specjalistów (psychologa/pedagoga),
- zajęcia z pedagogizacji dla rodziców/opiekunów prawnych oraz spotkania indywidualne/konsultacje ze specjalistami mi. in. z zakresu dietetyki, autyzmu, specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka w zależności od zgłoszonych potrzeb,
- współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dzieci.
Efektem projektu będzie wdrożenie modelu edukacji włączającej w szkołach prowadzonych przez Gminę Stężyca, który zakłada wspólne kształcenie i wychowanie wszystkich dzieci i uczniów, z uwzględnieniem zróżnicowania ich możliwości psychofizycznych, potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, umożliwia im rozwój indywidualnego potencjału, a także zapewnia im pełne i aktywne uczestnictwo w szyciu szkoły oraz włączenie społeczne. Projekt zmniejszy wykluczenie społeczne uczniów z orzeczeniami oraz ich rodziców i opiekunów prawnych. Nastąpi wsparcie uczniów z orzeczeniami i ich integracja ze społecznością szkoły. Dzięki szkoleniom wzrosną kompetencje i kwalifikacje min. 76% kadry szkół biorących udział w projekcie.
#Fundusze UE #Fundusze Europejskie
Okres realizacji projektu: 01.06.2024 r. – 30.09.2026 r.
Wartość projektu: 5 086 542,00 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 4 323 560,70 zł
Wysokość wkładu z budżetu państwa: 508 654,20 zł