WÓJT GMINY STĘŻYCA OGŁASZA I PRZETARG USTNY NIEOGRANICZONY
Treść
Wójt Gminy Stężyca
Wynik rozpatrzenia skargi uczestnika przetargu złożonej w dniu 12 listopada 2021 r. na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu, który miał miejsce w dniu 5 listopada 2021 r. w sprawie I przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości położonej w obrębie Stężyca, gmina Stężyca, obejmującej działkę nr 659, obszaru 0,7600 ha, stanowiącej własność Gminy Stężyca, dla której w Sądzie Rejonowym Wydziale Ksiąg Wieczystych w Kartuzach jest prowadzona Księga Wieczysta nr KW GD1R/00031327/7.
Wójt Gminy Stężyca uznaje skargę za niezasadną.
Uzasadnienie
Treść § 11 ust. 4 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z 2014 r., poz. 1490) nie wskazuje przesłanek do uznania skargi za zasadną i nakazania powtórzenia czynności przetargowych lub unieważnienia przetargu albo uznania skargi za niezasadną. Ponadto nie daje również odpowiedzi na pytanie, czy każde nawet najdrobniejsze uchybienie przepisom o przetargu powoduje konieczność powtórzenia czynności albo unieważnienia przetargu. W pewnym stopniu kwestie te są wyjaśniane przez orzecznictwo Sądu Najwyższego. Zdaniem Sądu Najwyższego w oparciu o charakter regulacji prawnej rozporządzenia oraz cel zawartych w nim przepisów można stwierdzić, że nie wszystkie są przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Taki charakter mają jedynie przepisy służące zagwarantowaniu przestrzegania zasad przetargu, których naruszenie może mieć wpływ na wynik przetargu. Chodzi między innymi o przepisy dotyczące obowiązku przeprowadzenia przetargu (art. 37 ust.1 u.g.n.), jawności przetargu, jednolitości postępowania, równego dostępu do udziału w przetargu, ustalania najkorzystniejszego wyniku przetargu (art. 42 ust.1 u.g.n.). (wyrok SN z 30 stycznia 2009 r., II CSK 437/08). Trzeba też stwierdzić, że nie zawsze naruszenia nawet przepisów zaliczanych do pierwszej grupy, będzie uzasadniało unieważnienie przetargu. Takiego skutku nie mogą mieć bowiem uchybienia nie naruszające praw osób biorących udział w przetargu ani nie mogące mieć wpływu na przebieg i wynik przetargu.
Ze zgromadzonego materiału wynika, że wszystkie czynności w ramach przetargu, w tym również sama licytacja przeprowadzone zostały prawidłowo. Wszyscy uczestnicy byli należycie umocowani, złożyli oświadczenie o znajomości stanu prawnego i faktycznego nieruchomości. Przedstawili stosowne pełnomocnictwa umożliwiające udział. Wpłacili określone w ogłoszeniu o przetargu wadium we wskazanym w nim terminie i we wskazanej wysokości. Unieważnienie powinno mieć miejsce wówczas, gdy można zasadnie przypuszczać, że bez popełnionego błędu wynik przetargu mógłby być inny od uzyskanego. Zbycie nieruchomości gminnej stanowi czynność prawa cywilnego. Sąd Najwyższy wskazał, że podstawą unieważnienia umowy zawartej na podstawie przetargu jest negatywna ocena zachowania strony umowy zawartej w wyniku przetargu, jego uczestnika lub osoby trzeciej działającej w porozumieniu z nimi, które jest sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego i wpłynęło na wynik przetargu (wyrok SN z 6 marca 2009 r., II CSK 589/08, LEX nr 530697). Sprzeczność z zasadami współżycia społecznego (dobrymi obyczajami) wiązać się będzie z ochroną równych szans dla uczestników przetargu.
Odnosząc się do podniesionych przez skarżącego zarzutów wskazano j.n.
Po otwarciu przetargu przedstawiono informacje dotyczące nieruchomości w tym informacje odnośnie położenia nieruchomości, przeznaczenia oraz prawie pierwokupu nieruchomości przez Skarb Państwa a także sposobu zagospodarowania. Dodatkowo przedstawiono zapisy księgi wieczystej GD1R/00031327/7 działu III i IV, które nie zawierają wpisów. Nadto ponownie poinformowano o cenie wywoławczej w kwocie 380.000,00 zł netto, wysokości podatku, który zostanie doliczony w wysokości 23%, oraz liczbie dopuszczonych uczestników. Przewodniczący komisji przetargowej poinformował również o kwestiach związanych z zapisami oraz wysokości postąpienia. Następnie umożliwiono uczestnikom zadawanie pytań. Na tym etapie żaden uczestnik nie miał pytań. Po czym przystąpiono do licytacji, w której Skarżący brał czynny udział.
Wszyscy uczestnicy przetargu złożyli pisemne oświadczenie, iż zapoznali się z warunkami przetargu oraz oświadczyli że zapoznali się ze stanem faktycznym, prawnym i technicznym nieruchomości będącej przedmiotem przetargu i nie wnoszą zastrzeżeń.
Ogłoszenie o przetargu zgodnie z § 6 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości umieszczono na tablicy ogłoszeń, biuletynie informacji publicznej oraz w prasie ogólnopolskie na okres 60 dni. Jednocześnie każdy zainteresowany nabywca w celu uzyskania szczegółowych ustaleń planu zagospodarowania dla w/w działki mógł wystąpić z wnioskiem o wydanie wypisu i wyrysu zgodnie z ogłoszeniem. W czasie wywieszenia ogłoszenia nikt nie zwrócił się o wydanie wypisu i wyrysu dla działki 659 obręb Stężyca.
Zarzuty skarżącego sprowadzają się de facto do kwestionowania opisu nieruchomości będącej przedmiotem przetargu w ogłoszeniu o przetargu. Ani Ustawa o gospodarce nieruchomościami, ani Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości nie definiują pojęcia „opis nieruchomości”, nadto przepisy nie określają żadnych szczególnych elementów składowych tego opisu. Stąd w ocenie Wójta opis wynikający z ogłoszenia jest prawidłowy i wystarczający. Zgodnie z słownikiem Języka Polskiego PWN opis to: „podstawowe dane dotyczące jakiejś publikacji lub urządzenia”.
Formułowanie w skardze twierdzenia o konieczności informowania o potencjalnych obowiązkach wynikających z przepisów prawa (np. prawa budowlanego czy ochrony środowiska) nie znajduje żadnego uzasadnienia.
Z w/w stanu faktycznego i prawnego wynika, iż podniesione w przedmiotowej skardze zarzuty w żaden sposób nie mogły wpłynąć na wynik przetargu.
Z poważaniem
WÓJT GMINY STĘŻYCA
ul. Parkowa 1, 83-322 Stężyca, woj. pomorskie
tel.(58/ 882 89 40), bip.gminastezyca.pl
Na podstawie art. 37, art. 38 i art. 40 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1990 późn. zm.) oraz § 3, § 4, § 6 i § 13 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1490 z późn. zm.)
ogłasza I przetarg ustny nieograniczony
na sprzedaż niżej opisanych działki, stanowiącej własność Gminy Stężyca:
Lp. |
Nr działki |
Nr KW |
Pow. ha |
Cena wywoławcza w zł - netto |
Wadium w zł |
1. |
659 |
GD1R/00031327/7 |
0,7600 |
380.000,00 |
38.000,00 |
1. Opis nieruchomości:
Działka położona jest w miejscowości Stężyca, nieopodal centrum miejscowości. Działka stanowi łąkę i rowy, nieużytkowane rolniczo. W części południowej i środkowej porośnięta roślinnością błotną (pałka wodna, tatarak, turzyce). Dojazd do działki zostanie zapewniony na podstawie decyzji ZRID.
2. Zgodnie obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Nr VII/74/2007 Rady Gminy Stężyca z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu wsi Stężyca (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2007 r., poz. 2358) wyżej wymienione działka wchodzi w skład terenu oznaczonego symbolem: A007MN/MR, co oznacza: „teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej”.
W celu uzyskania szczegółowych ustaleń planu zagospodarowania dla w/w działek należy wystąpić z wnioskiem o wydanie wypisu i wyrysu.
Sposób zagospodarowania zgodnie z przeznaczeniem.
3. Działy III i IV KW GD1R/00031327/7 są wolne od wpisów.
4. Termin i miejsce przeprowadzenia przetargu:
I przetarg ustny nieograniczony odbędzie się w dniu 5 listopada 2021 r. o godz. 9.00 w siedzibie Urzędu Gminy Stężyca, ul. Parkowa 1 , (pok. narad, nr 125, I p.).
5. Wadium:
1) Warunkiem przystąpienia do przetargu jest wpłata wadium w wysokości i formie podanych w ogłoszeniu.
2) Wadium należy wpłacić w pieniądzu na konto Bank Spółdzielczy w Kościerzynie nr konta 62 8328 0007 2001 0008 3957 0003 do 2 listopada 2021 r. z dopiskiem „Przetarg Stężyca, dz. nr 659” (dzień wpływu środków na konto Gminy).
3) Wpłata wadium jest równoznaczna z zapoznaniem się ze stanem przedmiotu przetargu jak i uwarunkowaniami planistycznymi i urbanistycznymi zbywanej nieruchomości.
4) Dowód wpłaty wadium należy przedłożyć komisji przetargowej w dniu przetargu.
5) Wadium wpłacone przez uczestnika, który wygra przetarg zaliczone zostanie na poczet ceny nabycia nieruchomości, a w przypadku uchylenia się uczestnika od zawarcia umowy notarialnej w wyznaczonym terminie ulega przepadkowi.
6) Pozostałym uczestnikom wadium zostanie zwrócone nie później, niż przed upływem 3 dni od dnia zamknięcia przetargu.
6. Pozostałe warunki przetargu:
1) Przetarg jest ważny bez względu na liczbę uczestników przetargu, jeżeli przynajmniej jeden uczestnik zaoferuje, co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej. O wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, z tym, że postąpienie nie może wynosić mniej niż 1 % ceny wywoławczej z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.
2) Cena osiągnięta w przetargu, do której zostanie doliczony należny podatek VAT, będzie płatna do dnia zawarcia aktu notarialnego przenoszącego własność.
3) Koszt zawarcia umowy notarialnej ponosi nabywca. Termin i miejsce zawarcia umowy notarialnej kupna – sprzedaży zostanie ustalony z nabywcą po zakończeniu przetargu.
4) Jeżeli osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu i terminie podanych w zawiadomieniu przez Wójta Gminy, organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy, a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi.
5) Nabywca ponosi koszty związane ze wskazaniem punktów granicznych nabywanej nieruchomości.
Informacja dla uczestników przetargu:
1) osoby fizyczne winne przedłożyć dowód potwierdzający tożsamość (dowód osobisty lub paszport),
2) w przetargu można brać udział osobiście lub na podstawie pełnomocnictwa przedłożonego w oryginale w dniu przetargu,
3) w przypadku osób prawnych lub prowadzących działalność gospodarczą należy przedstawić, aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego bądź wydruk z CEIDG (za aktualne uważa się odpisy z KRS sporządzone na wcześniej niż 1 miesiąc przed dniem przetargu),
4) w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność w formie Spółki Cywilnej – umowę spółki, REGON spółki,
5) w przypadku nabywania nieruchomości przez osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim (również wspólników spółek cywilnych) na przetargu wymagana jest obecność obojga małżonków,
6) w przypadku uczestnictwa w przetargu jednego małżonka należy okazać pisemne oświadczenie współmałżonka o wyrażeniu zgody na przystąpienie małżonka do przetargu z zamiarem nabycia nieruchomości ze środków pochodzących z majątku wspólnego za cenę ustaloną w przetargu,
7) w przypadku rozdzielności majątkowej należy przedłożyć odpowiedni dokument,
8) osoby pozostające w związku małżeńskim, a zamierzające nabyć nieruchomość z majątku odrębnego zobowiązane są złożyć stosowne oświadczenie.
Informacja o miejscu wywieszenia i publikacji ogłoszenia o przetargu:
- na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Stężyca,
- na tablicy ogłoszeń Sołectwa Stężyca,
- strona internetowa gminy, bip.gminastezyca.pl,
- prasa.
Wójt zastrzega sobie prawo odwołania przetargu lub jego unieważnienia w przypadku zaistnienia uzasadnionych powodów.
Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy Stężyca, w godzinach pracy Urzędu, tel. (58) 882 89 60, email: jstencel@gminastezyca.pl.
Stężyca, 26.08.2021 r.