INFORMACJA dla mieszkańców Stężycy, których dotyczy zmiana nazwy ulicy w związku z tzw. „ustawą dekomunizacyjną”
Treść
W związku z Zarządzeniem Zastępczym Wojewody Pomorskiego z dnia 8 czerwca 2018 r. w sprawie nadania nazwy ulicy we wsi Stężyca w gminie Stężyca (Nr pisma PN-II.4131.77.2017.AR) - zmieniona została dotychczasowa nazwa „ul. 9 Marca” w Stężycy na „ul. Bronisława Brunki”.
Zarządzenie opublikowane zostało w dniu 14 czerwca 2018 roku w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego, poz. 2390 i weszło w życie z dniem 29 czerwca 2018 r.
Zmiana nazwy ulicy jest wynikiem wprowadzenia w życie ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki (Dz. U. z 2016 r., poz. 744, z 2017, poz. 1389 oraz z 2018 r., poz. 2495).
Zmiana nazwy ulicy 9 Marca w Stężycy – sprawy organizacyjne
Nazwa ulicy w nowym brzmieniu to ulica „Bronisława Brunki”. W związku z powyższym przedstawiam ważne informacje dla mieszkańców wyżej wymienionej ulicy oraz przedsiębiorców, którzy objęci są ww. zmianami i powinni podjąć następujące czynności:
1. Urząd Skarbowy w Kartuzach - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym. Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3 lub zgłosić aktualizację danych adresowych w roku 2019 przy składaniu zeznania podatkowego za rok 2018.
Druk ZAP-3 można pobrać i złożyć w formie papierowej w Urzędzie Skarbowym w Kartuzach lub drogą elektroniczną poprzez wypełnienie i wysłanie formularza dostępnego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl
2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych - osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu WZD-01 lub w dowolnej formie pisemnej do ZUS.
Formularz należy pobrać i złożyć w formie papierowej w Inspektoracie ZUS.
3. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - przedsiębiorcy - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz posiadające zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych są zobowiązane złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG-1 w Urzędzie Gminy Stężyca.
Zakres zmiany powinien obejmować rubryki, w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy:
- adres zamieszkania,
- adres zameldowania,
- adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres do doręczeń,
- adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.
Po złożeniu wniosku dane dotyczące zmiany adresu zostaną przekazane do ZUSU/KRUSU, Urzędu Skarbowego oraz Urzędu Statystycznego.
4. Ujawnienie w księdze wieczystej:
- celem dokonania zmian w księdze wieczystej, należy złożyć w Sądzie Rejonowym w Kartuzach Wydział Ksiąg Wieczystych „Wniosek o wpis w księdze wieczystej”.
- we wniosku należy wskazać żądanie: „sprostowanie oznaczenia nieruchomości”,
- w treści żądania należy wpisać, iż „zmiana oznaczenia nieruchomości następuje w związku z Zarządzeniem Zastępczym Wojewody Pomorskiego z dnia 8 czerwca 2018 r. w sprawie nadania nazwy ulicy we wsi Stężyca w gminie Stężyca”.
- do wniosku o dokonanie zmian w księdze wieczystej prowadzonej dla wyodrębnionego lokalu mieszkalnego, nie jest wymagane złożenie dodatkowych dokumentów,
- do wniosku o dokonanie zmian w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości zabudowanej budynkiem, konieczne jest pobranie w Starostwie Powiatowym w Kartuzach – wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków, który należy dołączyć do wniosku,
- obowiązek złożenia wniosku o dokonanie wpisu do ksiąg wieczystych ciąży na właścicielu nieruchomości. Wniosek jest wolny od opłat.
5. Urząd Gminy Stężyca - zmiany zostaną wprowadzone „z urzędu”.
5.1. Sprawy meldunkowe i dowodów osobistych:
- Zmiana adresów w związku ze zmianą nazwy ulicy dokonywana jest bezpłatnie. Nie ma konieczności składania wniosku. Zmiany dokonane zostaną z urzędu,
- Posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, a nawet nie ma uprawnienia żądania jego wymiany w przypadku zmiany nazwy ulicy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od klienta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.
5.2. Deklaracja w sprawie gospodarowania odpadami:
Nie ma konieczności składania zmiany deklaracji w sprawie gospodarowania odpadami zarówno przez mieszkańców jak i zarządców nieruchomości. Zmiany dokonane zostaną z urzędu.
5.3. Informacja w sprawie podatku od nieruchomości:
Nie ma konieczności składania informacji w sprawie podatku od nieruchomości celem aktualizacji danych adresowych. Zmiany dokonane zostaną z urzędu.
6. Banki, dostawcy energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, telewizyjnych i internetowych, agencje ubezpieczeniowe, fundusze emerytalne, zakłady pracy, przychodnie lekarskie, szkoły, przedszkola i inne:
Ww. instytucje należy powiadomić o zmianie adresu poprzez wypełnienie i złożenie stosownego formularza aktualizacji danych osobowych udostępnianego przez dany podmiot, a w przypadku braku niniejszego formularza, poprzez złożenie oświadczenia w formie pisemnej, zmianę nazwy ulicy należy zgłosić osobiście.
7. Informacje ogólne:
- pisma oraz postępowania sądowe i administracyjne w sprawach dotyczących ujawnienia w księgach wieczystych oraz uwzględnienia w rejestrach, ewidencjach i dokumentach urzędowych zmiany nazwy dokonanej na postawie ustawy są wolne od opłat;
- zmiana nazwy dokonana na podstawie ustawy nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową (dowody osobiste i prawa jazdy zachowują ważność, a ich wymiana nie jest wymagana przed końcem terminu ważności dokumentu).
8. Wymiana tabliczek z nazwą ulicy:
Za wymianę tablic z nazwami ulicy odpowiada Urząd Gminy w Stężycy.
- Gmina zobowiązana jest zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017, poz. 2101, ze zm.) do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w gminie oraz do prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Gmina poniesie więc koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.
- Właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają: zgodnie z art. 47b ust. 1 Ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 z późn. zm.) mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.
Urząd Gminy Stężyca powiadomi o zmianie nazwy ulicy oraz o zmianie numeracji porządkowej następujące instytucje:
- Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne w Stężycy,
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kartuzach;
- Pogotowie Ratunkowe w Kościerzynie;
- Komenda Powiatowa Policji w Kartuzach;
- Komisariat Policji w Stężycy;
- Poczta Polska S.A. Region Sieci w Gdańsku;
- Urząd Pocztowy w Stężycy;
- Ewidencja Gruntów - Starostwo Powiatowe w Kartuzach;
- Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Kartuzach;
- Urząd Statystyczny w Gdańsku.